fbpx

Jasna przyszłość ciemnych sklepów. Czym są dark stores?

Dark stores. Nowy rodzaj sklepów, które rozkwitły dzięki rosnącej w siłę branży e-commerce, zmianom nawyków konsumenckich i coraz większym oczekiwaniom klientów, którzy na zamówione zakupy nie chcą czekać dłużej niż 15 minut. Czym charakteryzuje się ten format handlu i jaka jest jego przyszłość?

  • Kolejne sieci handlowe wykorzystują nowy format sprzedaży – dark stores są już uruchamiane w największych polskich miastach.
  • Kluczowym kryterium powstawania tego typu punktów i ich opłacalności jest wysoka gęstość zaludnienia w promieniu 15 minut jazdy, by w tym czasie dostarczyć zamówienie do klienta.

Recepta na dark store idealny

Koncepcja dark stores wynika bezpośrednio z rozwoju rynku e-commerce, szeroko pojętego handlu elektronicznego i odpowiedzi na zmieniające się potrzeby klientów. Dynamiczny wzrost zainteresowania szybkimi dostawami wymusił na przedsiębiorcach usprawnienie logistyki na tzw. ostatniej mili. Firmy muszą być bliżej klienta, także dosłownie.

Dark store, zwany też dark shopem, czyli dosłownie ciemnym sklepem to w dużym skrócie koncept punktów dystrybucyjnych zlokalizowanych w tkance miejskiej o gęstym zaludnieniu. Obecnie są to najczęściej obiekty o średniej powierzchni od 150 do nawet 500 metrów kwadratowych. Format ten w naturalny sposób uzupełnia lukę w logistyce miejskiej, umożliwiając dostawy produktów w bardzo krótkim czasie –  do 15 minut. Aby zachować ten wyśrubowany poziom, potrzeba gęstej siatki lokali usytuowanych w kluczowych, centralnych punktach danej dzielnicy, z dobrym dostępem do szlaków komunikacyjnych i odpowiednią strefą dostaw. Dark store powinien realizować zapotrzebowanie na dostawy przez 24 godziny na dobę lub w ramach godzin otwarcia danego operatora. Bardzo istotna jest sprawność całego łańcucha logistycznego, od pracowników wykonujących swoje obowiązki na miejscu po dostawców-kurierów łączących sklep z klientami.

Sklep czy magazyn?

Typowy dark store nie daje swoim klientom indywidualnym bezpośredniego dostępu do półek. Nie służy też ekspozycji towarów, lecz ich odpowiedniemu przechowywaniu  w małej odległości od nabywającego produkt klienta. Wygląd wnętrza nie jest więc tak istotny, jak w tradycyjnych sklepach, a o aranżacji decydują względy funkcjonalne. To, jak wygląda dark store, zależy od branży. Jeśli mowa o segmencie FMCG, a ten jest najbardziej popularny dla tego formatu w tej chwili, spełniać musi szereg warunków dotyczących zapotrzebowania na prąd, obciążeń podłóg i stropów, koncesji na alkohol, wymogów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Ponieważ przestrzeń magazynowa w każdym dark storze jest ograniczona, bardzo istotne dla sieci wykorzystujących ten format jest budowanie swojej bazy produktów i zaopatrywanie konkretnych placówek w oparciu o predykcje zamówień. Rosnącą rolę odgrywa przy tym sztuczna inteligencja. Oferta powinna być precyzyjnie dostosowana do preferencji i potrzeb danego sąsiedztwa i mieszkańców.

Format w naturalny sposób wpisuje się w koncepcję inteligentnych miast, a także tzw. proximity retail. Pandemia znacząco przyspieszyła ten proces, w którym duża część handlu i usług przenosi się z centrów dużych miast w pobliże miejsc zamieszkania. Dzięki temu można bezpiecznie i łatwo sposób realizować swoje codzienne potrzeby.

Lokalizacja idealna

Dark store to placówka uzupełniająca i usprawniająca dostawy – wybierając odpowiedni lokal, inwestorzy kierują się więc nieco innymi kryteriami niż w tradycyjnych formach handlu.  Idealna lokalizacja? W dużym skrócie będzie to obszar położony w tańszych odnogach popularnych ulic handlowych, czy też na zapleczu centralnych, intensywnie zaludnionych miejsc w dzielnicach mieszkalnych. Dzięki takiemu położeniu stanowią one tańszą alternatywę dla droższych lokali handlowych. Niektóre sieci lokują swoje obiekty dark store w ramach istniejących placówek handlowych, dodatkowo obniżając koszty. Takie rozwiązanie staje się popularne np. w USA.

Punkt krytyczny

Gęstość zaludnienia w sąsiedztwie jest podstawowym parametrem przy wyborze lokalizacji pod dark store – format z definicji wielkomiejski. Być może dalszy rozwój e-commerce i technologii zmieni ten stan rzeczy, na razie jednak zapotrzebowanie na szybkie dostawy do 15 minut, które są bodźcem do rozwoju sieci dark store’ów i podstawą oceny opłacalności otwarć nowych placówek, to domena dużych miast. Ta zasada sprawdza się wszędzie tam, gdzie sieci tych tajemniczych sklepów są rozbudowywane – od Moskwy, przez Stambuł po amerykańskie metropolie. Można się spodziewać, że format będzie się intensywnie rozwijać w kolejnych latach w ośrodkach miejskich w Polsce, podobnie jak ma to miejsce w innych krajach.

Przeczytaj także: 2021 – rok szans i wyzwań dla rynku handlowego. Co dalej?