fbpx

Podejście 360°

Współczesny doradca ma wiele wspólnego z konsjerżem – można mu z pełnym zaufaniem przekazać listę oczekiwań, wiedząc, że znajdzie sposób na ich realizację.

Dziś od agenta oczekuje się różnorodnych doświadczeń, zainteresowań, kompetencji na wielu polach, ale przede wszystkim elastyczności. Sprawdzone, standardowe rozwiązania to za mało, bo każdy klient oczekuje indywidualnego traktowania. Analogią może być sposób pracy architekta projektującego dom jednorodzinny: skupienie się na efektownej bryle to zła wróżba dla powodzenia przedsięwzięcia. Przed narysowaniem pierwszej kreski trzeba zadać przyszłym użytkownikom setki pytań, określić ich przyzwyczajenia i wymagania. Na projekt trzeba patrzeć wielowymiarowo.

Ta sama zasada dotyczy pracy doradcy. Podejście 360° oznacza w praktyce umiejętność spojrzenia na sytuację z wielu punktów widzenia równocześnie i zaproponowania całego zestawu rozwiązań. Współczesny specjalista potrafi wczuć się w potrzeby użytkownika – co jest konieczne, by zapewnić odpowiednią organizację przestrzeni i funkcjonalność – a równocześnie stawia się niejako w pozycji gościa. Patrząc z zewnątrz, ocenia postrzeganie biura i jego kompatybilność z wizerunkiem danej firmy. Dzięki temu może zapewnić środki odpowiednie do polityki brandingowej klienta i ukształtować biuro jako wizytówkę. Wysokiej jakości przestrzeń biurowa to przecież nie tylko komfortowe środowisko pracy, ale też wielofunkcyjne narzędzie, używane np. w procesie rekrutacyjnym, pomagające w budowaniu marki i nawiązywaniu nowych relacji.

Krok po kroku
Jeśli biuro ma być optymalnie dopasowane do potrzeb klienta, ważne jest każde z kryteriów wyboru. Pierwszy etap to wybór odpowiedniej lokalizacji, później przychodzi czas na negocjacje warunków umowy, kwestii technicznych i organizacyjnych. Coraz częściej wykorzystywanym narzędziem staje się badanie środowiska pracy, prowadzone z udziałem psychologów, architektów, konsultantów z wielu różnych branż. Za pomocą ankiet, wywiadów czy warsztatów można sprecyzować potrzeby pracowników i kadry kierowniczej, znaleźć punkty sporne i zaproponować kompromisowe rozwiązania. To wszystko procentuje potem lepszą jakością pracy i zadowoleniem użytkowników.

Wyzwania czasów
Jeśli ktokolwiek wierzył, że na rynku jest jeszcze miejsce dla biznesów czy profesji wąsko wyspecjalizowanych, poruszających się stale utartymi szlakami – rok 2020 rozwiał te złudzenia. Kryzys pokazał, że zdolność do szybkiej adaptacji pozostaje jednym z najważniejszych atutów w każdym biznesie. Szczególnie premiowana będzie w najbliższych latach w związku z dynamicznie zmieniającymi się warunkami. W tej sytuacji strategia 360° wydaje się naturalnym wyborem. Nawet najbardziej doświadczony profesjonalista nie ma jednak wszystkich kompetencji niezbędnych na współczesnym rynku. Kluczem jest więc zdolność budowania wielostronnych zespołów, zróżnicowanych, a więc oferujących większą liczbę perspektyw. Doradca staje się  kierownikiem i koordynatorem projektu, którego finalnym efektem jest biuro. To wynik naturalnej ewolucji. Gdy kilka lat temu w mediach zaczęły krążyć listy zawodów, które znikną dzięki postępom technologii, w czołówce znalazła się profesja pośrednika w branży nieruchomości. Można się z tym zgodzić; znikną osoby wykonujące stosunkowo proste zadania, łączące dwie strony transakcji. Ta funkcja stopniowo traci na znaczeniu i znika z głównego nurtu. Ale wobec mnogości ofert, opcji i możliwości doświadczenie okazuje się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Przyszłością branży jest doradztwo, konsultacje i wszechstronne działanie.

Przeczytaj także: Po co korzystać z usług doradcy ds. najmu?